woensdag 8 januari 1997

Humoristisch elektronisch Tijdschrift 7

Van de redactie

De beste wensen, dat betekent 'beter dan die je van iemand anders hebt gehad'. Daar doet het niet aan mede. Omdat wij niet beter beter zijn dan uw vrienden, maar even goed. Daarom voor 1997: even goede wensen van even goede vrienden.

Actueel

DEN HAAG - De Liga Voor Democratie (LVD) heeft protest aangetekend bij het KNMI tegen het weer van de afgelopen weken. Met name de strenge vorst druist regelrecht in tegen democratische beginselen. De liga stelt voor dat het daarom volgende week gematigd regent.

LEEUWARDEN - Tijdens de provinciale kampioenschappen fierljeppen bij de Bonkevaart in Leeuwarden zijn afgelopen maandag enkele slachtoffers gevallen. Gebroken ribben en sleutelbeenderen waren de meest geconstateerde letsels.

DEN HAAG - De Reclamecodecommissie heeft een klacht erkend aan het adres van de campagne 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt'. In een van de spotjes is sprake van een schilder die een oor is kwijtgeraakt, maar dit letsel zou hij zich volgens de klager zelf toegebracht hebben.

LEEUWARDEN - Hilariteit alom toen afgelopen zondag, na de Elfstedentocht, de heer Kromsteeg uit Dokkum, tegen de speaker bij de finish sprak: "Nou had ik hem zo goed beschermd met een zeem en een extra handdoek, kom ik hier nog aan met een Elfstedenkruis."

Lijstje: persoonlijke hygiene hoeft niet duur te zijn

1. Stel de toiletrolroller stroef af, dan geeft hij minder papier per haal.
2. Soldeer de opening van tubes half dicht.
3. Toiletverfrisser kan ook prima als deodorant.
4. Flossen met de haren die in je kam achterblijven.
5. Vim is een prima vervanger voor talkpoeder.
6. Afgewerkt frituurvet: gel en handcrème in een!
7. Spiritus als aftershave.
8. Histor monodek om je nagels te lakken.
9. U doet vast wat voorwerk met de borstel voor u naar het papier grijpt.
10. Waarom papieren zakdoekjes verspillen als je een sjaal draagt?

Gedachten bij het haardvuur

AH-erlebnis: op = op.

Oud papier is vaak nieuw papier.

De plaatselijke middenstand is zo opgehitst door de kooplust bij feestdagen, dat nu ook al de Driekoningenkoopavonden en de Bidweek voor de gevallen-markt opkomen.

Gek dat uitgerekend de provincie die niet eens 11 steden telt een 11-stedentocht organiseert.

Periodieke onthouding: een tijdlang zonder tijdschriften.

Ik heb met mijn vriendin afgesproken dat we altijd kiezen voor het duurste product als we in Match & Win terecht komen.

Visafslag: dierenmishandeling.

Kattenbak: "Er lopen twee katten over de Kalverstraat, zegt de een tegen de ander ..."

Poëzie

uit de douche

slecht één puistje
mijn roos
minimaal

een frisse adem
mijn kruin
nog niet kaal

een drolletje met
samenhang,
een frisgele plas

mijn ogen
niet te diep
in hun kas

een bolletje snot,
dat niet kraakt
tussen mijn tanden

geen zwarte randen
aan de nagels
van mijn handen

tevreden
kleed ik me aan

Ontbrekende woorden in onze taal

Onze taal loopt hopeloos achter bij onze werkelijkheid, vindt het. Vandaar regelmatig onze bijdrage aan de actualiteit van onze taal.

- knoflookpers: journalistiek waar een luchtje aan hangt (Dat baby-item van SBS6 was je reinste knoflookpers.)
- netkousen: worden gedragen in cyberspace
- pillendoos: dom house-grietje
- postnataal: geboortekaartje
- gevoelsgewicht: afhankelijk van factoren als kwaliteit van het hengsel, tijdsduur van het dragen, verdeling van het gewicht (Het gevoelsgewicht van de tas nam toe van 5 kilo naar 7 kilo naarmate de wandeling vorderde.)

The Bald and The Handful: episode 135

Amanda: Hemeltje lief Cruz, wat zie je er uit! Je shirt is gescheurd en toont volstrekt overbodig je gebronsde mannentorso.
Cruz: Let maar niet op mij, baby. Ik had een kleine run in met Jeff.
Amanda: Jeff! Die ondankbare nietsnut! Was hij met Jill?
Cruz: Nee, met Kimberley.
Amanda: Kimberly? De ex van de nicht van de Vera?
Cruz: Nee, Kimberley, de tweede vrouw van Jonathan, die achterbakse concurrent.
Amanda: Oh Cruz, wat erg.
Cruz: Rustig maar, popje. Dan kijk ik strak voor me uit, zodat mijn jukbeenderen beter uit komen.
Amanda: Dan zal ik wel zuchtend de omhelsing beginnen en betekenisvol in de camera kijken.
Cruz: Nee, verlaat de kamer, zodat ik meteen daarna een samenzweerderig telefoongesprek kan voeren.
Amanda: Oké Cruz, ik moet toch nog even bij Cassandra langs

Taal noch teken

Een gijzelaar wordt gegijzeld door een gijzelnemer.
Een worstelaar wordt dus geworsteld door een worstelnemer.
Een stuntelaar wordt dus gestunteld door een stuntelnemer.
Een opmeter wordt dus opgemeten door een meteropnemer.

Het jaar 2000

De NCRV doet een remake van Bartje, waarin deze kwaad wordt en de legendarische zin zal uitspreken: "Ik bid nie vur gemanipuleerde sojabonen."

Reacties

Diana: "De lijst van wraak vond ik (...) ontzettend kwetsend. Lezers adviseren
Frans Bauer als wraakactie af te laten spelen, doet mij pijn tot in mijn botten."