maandag 1 september 1997

Humoristisch elektronisch Tijdschrift 18

Van de redactie

Bruin eraf, zorgen terug, regenbui, de baas die je op een uitdagende opdracht vergast: de vakantie is weer voorbij en HeT is terug. Met enkele nieuwe rubrieken en veel zin in een nieuw seizoen. Omdat we voor de winter u nog in een HeT-shirt willen zien, kunnen we u de volgende aanbieding doen: wie voor 1 oktober een HeT-shirt bestelt, krijgt vijf gulden korting op de prijs van vijfentwintig gulden.

Actueel

DEN HAAG - In de Tweede Kamer is gisteren de nieuwe ARBO-wet gepresenteerd. Nieuw is onder andere een paragraaf die stelt dat schilders die met schreeuwende kleuren werken, gehoorbeschermende maatregelen moeten nemen.

DEN HAAG - De VVD heeft een wetsvoorstel ingediend waarin wordt voorgesteld dat elke Nederlander, zodra hij 18 wordt, het recht heeft om zonder kosten zijn of haar voornaam te wijzigen als aangetoond kan worden dat deze verwijst naar een trend (Ringo) of een populaire serie (Bobby of Ellie uit Dallas) uit het verleden.

NEW YORK - In New York is de megakapsalon 'Hair' geopend. De zaak is zo groot dat van het dagelijks geknipte haar een loper van 135 kilometer kan worden geknoopt. De verzamelde roos kan een 120 meter lange skibaan voorzien en om het uur kan er uit stukjes afgeknipt oor een compleet donoroor worden samengesteld. Het hoofd inkoop roddelbladen heeft 23 mensen onder zich en Nederland kan een week lang stoken van het gas uit de geveerde kapperstoelen.

Lijstje: Je bent ontgoocheld als je terug komt van vakantie, want:

1. Nederland kende tijdens je afwezigheid een lange hittegolf.
2. je hebt nog niks gehoord van Juan, terwijl je hem toch 1000 piek geleend hebt, om een keer naar Nederland te kunnen reizen.
3. waarom is het huis leeg van mijn buurvrouw die mijn planten water zou geven in de vakantie ... en ... waarom is mijn huis leeg?
4. je hebt vlak voor je vertrek nog een opwindend gesprek gehad met 06-Wanda, maar hebt vervolgens de hoorn niet goed teruggelegd.
5. er is een rekenfout gemaakt op school: je bent toch niet geslaagd.
6. de burgemeester ontdekte een meevaller op de gemeentebegroting en wilde daarmee iets doen voor de thuisblijvers: The Stones traden gratis op op het dorpsplein.
7. tussen stapels folders van de Schoenenreus en Piet Kerkhof vind je alleen post van Reader's Digest en twee bankafschriften.
8. het sloopbedrijf heeft zich "een beetje vergist heeft" en "per ongeluk" jouw huis "een beetje kleiner" gemaakt.
9. dat bultje op je arm blijkt niet van een mug, maar van een kampuli, waarvan de beet kan leiden tot levenslange dwangneuroses als kruiskrabben, neus- en oorpeuteren en okselsnuiven (bij anderen wel te verstaan).
10. bij nader inzien bleek dat je hond zich niet constant krabde vanwege eczeem.

Gedachten bij het haardvuur

Bij veel 1-uurs-service fotografen kun je nu ook je toiletrolletje laten ontwikkelen, zodat je nog eens terug kunt zien wat je allemaal gegeten hebt op vakantie.

Weet iemand wat de presse papier precies doet?

Wie heeft er godverdomme een knoop in mijn zakdoek gemaakt?

Wim Kok is zo grijs dat zelfs professionele fotografen geen verschil zien in een kleuren- of een zwart-wit-afdruk van eenzelfde foto van zijn gezicht.

Onderzoek wijst uit dat ontbijtkoek vooral 's avonds bij de koffie wordt gegeten.

Hoeveel centimeter is een parkeermeter eigenlijk?

Krabben is jeuk overstemmen met pijn.

'Voor alle leeftijden' betekent in de praktijk: leuk voor 5 tot 12 en onderhoudend vanaf 60 jaar.

Die man naast u in de file is echt niet gek: hij doet zijn talencursus 'Litouws voor beginners'.

De fietsenspotter zag een fantastische Gazelle tandem die hij nog niet had.

Tips voor arme mensen: koolpooling

Als u maar alleen bent is zo'n bloemkool veel te groot, en vier dagen bloemkool is - ook met een papje - geen pretje. Kleinere porties voorgesneden bloemkool zijn vaak zo'n tweemaal zo duur als een ongesneden exemplaar. Draag daarom tijdens het winkelen de 'ik pool kool'-sticker. Andere arme mensen herkennen u en u koopt de kool gewoon met vieren of vijven, afhankelijk van uw eetlust.

Spreekwoorden van nu

We zeiden: Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
We zeggen: Zoals de systeembeheerder is, vertrouwt hij zijn guest logins.

Zo oud als wij zijn

A: Mijn fiets was net een brommer, kwestie van een kartonnetje tussen de spaken.
E: Van DAS-klei boetseerde ik asbakken, maar ik rookte niet.
A: Ik wilde niet op dansen, maar ik had wel van de klik-dingen onder mijn schoenen.
E: Van mijn zakgeld kocht ik een potje 'Slime'.
A: Of ik maakte een echte Van Gogh met Ministeck!

De vertaler

- longdrink, to - verslikken
- meltdown - in de hand, niet in de mond
- midget golf - Matchbox-model Volkswagen
- morning after pill - werkt beter dan morning after condom
- online - beet!
- palmtop - bierdopje
- peptalk - wit cocainepoeder
- bull bar - cafe waar voornamelijk macho's komen
- quickstep - opgevoerde loopfiets
- railrunner - zelfmoordenaar die zich heeft bedacht
- rewind - tegenwind
- reporter - picollo voor vertrekkende hotelgasten

Poëzie

de vage trek van de midnightsnack
een hartig pak uit het diepvriesvak
dan laat uit bed voor een maagtablet

Product manager van de week

Bouwbedrijf Holtema & Van Drijfbeer monteert sinds kort elektronische ogen in de brievenbussen in flatgalerijen. Dolf Kuikveins: "Zelf woon ik op zes hoog. Als ik 's morgens de krant wil gaan halen, wil ik nog wel eens voor niets naar beneden lopen (in de lift durf ik niet). Onze nieuwe BoXeye geeft een signaaltje af als er iets in de bus beneden ligt: ergo, ik grijp nooit meer mis!"

Stapelgek

Harm Stuifkens werd op het grasmatje geroepen, nadat hij een tegenspeler V. uit het veld had geslagen omdat deze er geen gras over liet groeien dat Harm een groentje was. Harm maaide de scheidsrechter echter het gras voor de voeten weg door te hooi en te gras vol te houden dat hij niet zijn tegenspeler V., maar een addertje had neergemaaid.

HeT’s cursus positief denken

Zeg niet: Oh, wat een verschrikkelijke binnenbrand!
Maar zeg: Ha, ik wilde altijd al iets geks doen in ons interieur met houtskooltinten.

Het loket: NVLH

Loket: Ja, meneer eh ..., ja hier heb ik het: Van Veldhoven, ik heb u even bij me geroepen over die hondenvergunning ...
Van Veldhoven: Klopt daar iets niet mee?
Loket: Dat zou ik zeggen. Meneer Van Veldhoven, u woont op een flat, u kruist aan 'gehorig', u heeft een strafblad en u rijdt een Opel Manta. En dan wil u een Mechelse herder!
Van Veldhoven: En?
Loket: Meneer Van Veldhoven, u bent wat wij noemen een NVLH'tje. Van Veldhoven: NVL....
Loket: Een NVLH'tje, Niet Vergunbaar Levende Have. Als ik al iets zou vergunnen, en dan heb ik bij het plenaire rondje hierboven volgende week heeeel wat uit te leggen, dan zou ik onmogelijk verder kunnen gaan dan een cavia.
Van Veldhoven: Tja, een cavia.
Loket: Als u dat nou een doet en u rapporteert, voorlopig, maandelijks en het beestje leeft over een jaar nog, dan kunnen we eens gaan praten over een poedel, of zo.
Van Veldhoven: Tja.
Loket: Goed, meneer Van Veldhoven tot ziens. U vindt het er wel uit. Geen dank hoor, wij zijn er voor u!

Jeugdboekenreeks

De vijf op safari
De vier in de woestijn
De drie hebben dorst
De twee kruipen voort
Alleen op de wereld

Hoe herken ik...? Aflevering 2: Science fiction

Iedereen draagt nauw aansluitende kleding, nergens staat een prullenbak en toch ligt er nergens een propje, nooit startproblemen of versleten onderdelen, de meest vreemde wezens van de verste planeten spreken gewoon Engels, ook de dikkeren hebben nooit trek, geen sleutel nodig, want door stem-, kaart- of badgeherkenning schuift deur automatisch open (kraakt nooit), geen sanitair, de lelijkheid van het buitenaards wezen is recht evenredig aan zijn slechtheid.

Het leven van de snob

Hij had net zo lang geoefend tot hij zijn autoruit zo roerloos zittend en gelijkmatig kon opendraaien dat het net leek of hij een elektrische had.

Stranger than fiction: de ANWB

ANWB-Kampioen-lezers zijn kennelijk allemaal erg ongezond, zo blijkt uit de advertenties. Een bloemlezing uit nummer 9 van september 1997: een speciaal matras met 'door de NASA ontwikkeld traagfoam', 'Ja, ik wil graag goed kunnen slapen', 'Muscletone stimuleert, volkomen gevaarloos, de normale hersenimpulsen die de spieren doen bewegen', 'Zacht en masserend helpt de Afslank-Bermuda u snel aan een maatje minder', 'vetweefsel-ontslakking uit Tirol: hoe appelwerkstoffen voor gewichtsreduktie worden gebruikt', 'De TENS Stimulator wordt geleverd in een luxe koffer'. Misschien zijn ze ook een beetje dom: 'En mijn hersens train ik bij ISW/IBW.'

He Man Cipatie

Heren, mogen wij met gepaste trots presenteren ... de volledig gehemancipeerde toiletzit die rekening houdt met zowel uw gemak als dat van de dames. Open de rits en ga voor de toiletpot staan. Zak nu door de knieen, tot u belandt met de bips op de bril. Zo plast u zonder te knoeien en zonder heisa (bovenste knoop los, riem open, overhemd uit de broek).

Een laaghangend kruis is af te raden.

Het jaar 2000

Lekker roken met het hele gezin aan de elektrische waterpijp van Moulinex.