maandag 10 januari 2000

Humoristisch elektronisch Tijdschrift 45

Actueel

LUYKSGESTEL - Het Dreumesfront heeft gisteren een protestmars gehouden door Luyksgestel. Ruim tweeduizend baby's kropen van het gemeentehuis naar de creche 'Pinokkio'. Het front is van mening dat lopende baby's de betere plekjes in huis tot hun beschikking hebben, terwijl kindjes onder een jaar worden verbannen naar vochtige en koude kruipruimtes.

Lijstje

Zou het frisse gevoel dat wij hebben bij de overgang van 1999 naar 2000 net zo snel vervagen als het gevoel dat wij hebben bij:

1. een nieuwe tube tandpasta na dagenlang bijna vergeefs knijpen op die tube met aangekoekte pasta.
2. een spijkerbroek die net uit de was lekker stug aanvoelt.
3. de opluchting na een ruzie die wekenlang onuitgesproken spanningen uit de lucht haalt.
4. mooie plakjes van een nieuw blok kaas na dagenlang ploeteren met een stukgeschaafd blok van de markt van vorige week.
5. fietsen op een pas gepoetste fiets.
6. slapen in een versgedekt bed.
7. een nieuwe finale in Lingo met nog geen verkeerde ballen getrokken.
8. het eten van een bordje linksdraaiende yoghurt met muesli en vers fruit.

Gedachten bij het haardvuur

Grafologie nieuwe stijl: aan de hand van puntgrootte, lettertype, cursivering en/of onderstreping een uitspraak doen over de schrijver.

Het jeugdige vuurwerkslachtoffertje: "En ik kon net tot tien tellen!"

De bejaarde gangster had een looprekje met afgezaagde loop.

Met de toenemende invloed van reclame wordt het onderscheid tussen een wervelende en een wervende show steeds kleiner.

Het gevoel van

Bij zo'n eerste stap in de sneeuw, voel ik me toch een beetje Neil Armstrong.

Wetenschap

Bioloog en moestuinier Herbert Zooden van de faculteit Levendbarenden van de Universiteit van Middelbeers: "Elke mens is in principe een keer per jaar jarig. Dat hele onderscheid tussen minderjarig en meerderjarig is dus eigenlijk compleet uit de duim gezogen. Kijk, op mijn faculteit spreken we al jaren van geenjarigen (babies die nog niet jarig zijn geweest) en eenjarigen (een tot twee jaar). Alles daarboven is gewoon meerjarig. Volgens ons is 'meerder' namelijk een niet toegestane vergrotende trap van 'meer'. Wij stellen overigens wel voor om iedereen die de liefde heeft bedreven met het oog op voortplanting 'vermeerderjarig' te noemen."

Taal en teken

enthousiast = geestdriftig
onthousiast = minder geestdriftig
antisiast = niet geestdriftig

Poëzie

het is een soort snobisme en moeilijk af te leren:
mijn hang naar anglicisme 't is moeilijk te verteren
steeds weer "ik vergis me, mag ik me voor u heren
even verapologiseren?"

Stapelen

Toen ik 'm op ging halen voor het feest zag ik al dat het niks zou worden: hij had zijn vale lastpak aan, zeurkousen eronder en een corsage van muurbloempjes. Je kon overduidelijk zijn echte haar vanonder zijn bokkenpruik zien. Ik kon wel janken. En dat terwijl ik speciaal voor de gelegenheid mijn lolbroek en mijn grapjas had laten stomen en mijn stoute schoenen had gepoetst!

Het ware verhaal achter de foto

"Tja, ik zou mijn ouders te eten krijgen, dus ik was die middag al vroeg naar de markt geweest voor verse groenten en mooie grote pekingeend, want daar zijn ze gek op. Loop ik met die zware tassen terug naar huis, helemaal in gedachten verzonken over hoe ik het ze zal gaan vertellen van mijn toekomstige baan in Shanghai, staan daar ineens, hupsakee, drie tanks voor mijn neus! Ik schrik me lens, dat kan je je wel voorstellen. Dus ik doe vlug een stap opzij, gaat die voorste tank, alsof het afgesproken werk is, dezelfde kant op. Ik zet dus een stap in de andere richting en jawel, die tank ook die kant op. Ik denk: "Ja, ja, grappenmakers daar in het leger, eerzame burgers de stuipen op het lijf jagen". Hoor ik ineens vanuit die tank iemand hard lachen: blijkt het mijn neef Hang Wong uit de provincie te zijn. "Haha, daar hadden we je mooi te pakken, Chung," roept ie, en: "Wat is de kortste weg naar het grote plein?". Affijn, ik heb hem nog de weg gewezen, maar tijd voor een praatje had ik niet, want dat marineren, daar gaat stiekum ook nog veel tijd in zitten".

Consument

Een recordaantal mensen is op 1 januari gestopt met roken. Een aanzienlijk deel van deze mensen maakt daarbij gebruik van de boeken van Allan Carr. De redactie van HeT vond het daarom een goed idee dit product eens grondig en objectief te testen.

Wij namen een knapperend haardvuur en plaatsten een camera bij de schoorsteen. Wij wierpen een exemplaar van Carr's boek in het vuur. Wat bleek? Het vuur bleef roken. Laat u dus niet neppen door deze charlatan!

Autopsychologie

Voelt u zich wat geremd? Kunt u moeilijk een uitlaatklep vinden voor uw spanningen. Heeft u iets nodig dat u kan opkrikken?

Schakel dan eens de techniek van autopsychologie in als aanjager om zelf de koppeling te maken tussen uw spiegelgedrag en het opladen van uw geestelijke accu. Geef eens voorrang aan uw gevoel. U bent niet betoeterd. Gebruik de autopsychologie als katalysator van verbeteringsprocessen die uw leven weer gesmeerd laten lopen. Bestuur uw gedachten en krijg meer grip op de dagelijkse gang van zaken.

P.S. Vergeet niet om u periodiek door uw arts te laten keuren.

Dertig als wij zijn

Omdat het waspoeder nog niet zo compact was, konden wij in de oude dozen nog ons speelgoed opbergen of er een drumstel van maken.

Kunst

In de Stopera in Amsterdam treedt morgen het Doppler-orkest op. PR-functionaris Toon Hogema: "Een uniek orkest! De vier muzikanten spelen elk maar 1 toon, het hele concert door. Zij zitten echter in stoeltjes op magneetrails. Daarin zoeven ze in steeds wisselende snelheden langs het publiek. Het Doppler-effect zorgt daarbij voor de toonhoogteverschillen. Echt een happening."

Management

"Tuurlijk, we reizen van het ene diner naar de volgende receptie naar weer een andere borrel op weg naar weer een lunch. Maar de meeste mensen doen maar wat. Om in onze toko een en ander wat scherper te stellen, hebben we wat normen bepaald. Zo moet de netwerkende medewerker tenminste 10 visitekaartjes kunnen overleggen na een diner en moet de receptie-bezoekende medewerker tenminste 25 vierkante meter per uur afleggen. Kijk, dat hele vrijblijvende moest er gewoon een keer vanaf."

Poëzie

snoepen was niks voor Jopie
en drank had ie afgezworen
maar als het had gevroren
dan vrat ie koek en zoop ie