vrijdag 21 maart 1997

Humoristisch elektronisch Tijdschrift 12

Van de redactie

In het kader van de boekenweek deed HeT een klein onderzoek naar het thema Mijn God. We belden enkele prominente schrijvers:
H. Mulish: "Mijn God? Dat ben ik!"
M. 't Hart: "Mijn God? Dat is de blauwgerande waterkievit."
G. v.h. Reve: "Mijn God? Dat is een oude, muisgrijze ezel die in een hoekje zit te tobben en meer drinkt dan echt nodig is."
T. Hermans: "Mijn God? Dat is een liedje dat danst op de wegwaaiende zomerwind in een speeltuin die net de eerste dag van de lente open is."
H. Brusselmans: "Mijn God? Die zeverzak kan mijn kloten kussen."
W.F. Hermans: "Mijn God? Daar ben ik net even mee in gesprek."

Actueel

DEN HAAG - Erica Terpstra heeft een initiatiefwetsvoorstel ingediend om te komen tot een nationale verjaardagruildag. Hiermee behoren ongelukkig samenvallende verjaardagen tot het verleden. De geschenkartikelenbranche staat positief tegenover het voorstel en verwacht een groei van ongeveer 165 banen.

TIRANA - De stichting 'Hschwaykwi Trgischazi' (De Vroege Vogel) maakt zich zorgen over de ontwikkelingen in Albanie. Met al die salvo's in de lucht moeten onze geverderde vrienden vaak voor hun leven vrezen.

AMSTERDAM - Ajax heeft de Nasa een extra studieopdracht gegeven voor de eerstvolgende ruimteverkenning. De voetbalclub wil een scout aan boord hebben om eventuele sporen van leven op andere planeten meteen te toetsen op voetbaltalent. De KNVB heeft reeds laten weten de licentiebepaling aan eventuele buitenaardse spelers aan te willen passen.

DEN HAAG - Naar aanleiding van problemen met het lijsttrekkerschap heeft het CDA een onderzoek laten uitvoeren om het profiel van de ideale kandidaat te ontwerpen. De gegevens lekten snel uit en HeT heeft de primeur. Een geavanceerd computerprogramma waarin gegevens van 2400 bekende Nederlanders zitten heeft de gegevens gematcht. Het CDA zou maximaal 44 zetels kunnen halen met Pino uit Sesamstraat als lijsttrekker.

Lijstje: 10 cases uit onze cursus 'Assertiviteit voor gevorderden'

1. Dames, loop langs een bouwput en fluit naar bouwvakkers.
2. Vraag op de Hellraiser Chainsawmassacre Rave of de muziek wat zachter mag.
3. Ding in een Amsterdamse taxi af op de ritprijs.
4. Wordt conducteur op een supporterstrein.
5. Eis van de portier van de nachtclub dat hij je 'meneer' noemt en de deur voor je openhoudt.
6. Dat is nu al de vijftiende spookrijder, u blijft links rijden en gaat nu al die spookrijders met lichtsignalen waarschuwen.
7. U geeft de jarige een tientje en vraagt een rijksdaalder terug.
8. Ga op de eerste rij zitten bij Hans Teeuwen en wees leuker.
9. U klaagt uw tandarts aan wegens mishandeling, omdat dat boren pijn deed.
10. U geeft een stopsignaal aan een politie-auto die u veel te hard gepasseerd heeft.

Gedachten bij het haardvuur

8 x 4 houdt je 24 uur fris. Maar weten de makers van deze deodorant wel dat 8 x 4 = 32?

De bakker plaatste de volkoren-rogge-rondjes tussen de Bossche bollen en de vruchtenvlaatjes bij wijze van sandwichformule.

Opa vroeg: "Cd-wisselaar? Dus als ik daar een cd insteek die ik niet meer mooi vind, krijg ik er een andere voor terug?"

Toen er een viergangendiner uit mijn hoge hoed kwam in plaats van een levend konijn was ik behoorlijk ontgoocheld.

Deze twee dementerende senioren worden vaak met elkaar verward.

Sommige mannen vissen met zulke lange hengels dat dezelfde plek in het water ook bereikt kan worden door aan de andere kant van de rivier te gaan zitten met een kortere hengel.

Beleefdheid is zeggen: "Graag gedaan". Maar soms is iemand je dankbaar dat je iets niet gedaan hebt (zijn belastingfraude verzwegen). Zeg dan: "Graag nagelaten!"

De zoektocht naar een versnapering langs alle kastjes, zo 's avonds tussen tien en een, terwijl je eigenlijk weet dat je alleen zoute pinda's en melba toast zult vinden.

Het gevoel een nieuwe persoon te zijn na het poetsen van schoenen hangt ergens tussen nagels knippen en naar de kapper gaan.

De vulpen zou beter vullingpen heten, aangezien niemand meer pennen vult.

Zo oud als wij zijn

A: Ik was vroeger verliefd op Mama Lou.
E: Nou, ik voelde meer voor Pippi Langkous.
A: Maar die had toch wat met Emil, of was dat Wicki de Viking?
E: Wicki was toch een meisje?

Dollen met HeT

Zij: We bellen nog (ha, ha) ...
Ik: Spreek maar iets in op mijn machine.
Zij: Na de piep.
Ik: Nee, doe jij maar voor de piep.

Poëzie

Sofietje zoog zich dood
toen het kluitje in het rietje schoot

Een adembenemend verhaal

Mijn baas was ademloos over dat wurgcontract. Ik vertelde het heel luchtig, terwijl het toch een adembenemend echec was geweest. Dat naai-atelier zou voor ons tegen een absolute bodemprijs het stikwerk doen.

Omgekeerd evenredig

De luidheid van het spreken is omgekeerd evenredig aan de inhoud.
De fastheid van het food is omgekeerd evenredig aan de stilling van de honger.
De zachtheid van toiletpapier is omgekeerd evenredig aan het reinigend vermogen. De beschikbaarheid van middelen is omgekeerd evenredig aan je vermogen creatief te zijn.

Doktersrecept

Marineer uw huisarts in een kom met een antibioticum-kuur, 3 aspirines en een scheutje hoestdrank. Daarna grillen boven een knapperend vuurtje van wachtkamerlectuur.

Nieuwe woorden

- wachtwoorden: "U wordt zo geholpen."
- nageboorte: een nieuw broertje of zusje

HeT’s budget-doe-tips

Steeds meer mensen hebben steeds meer vrije tijd, maar minder geld. Gelukkig zijn er HeT's budget doe-tips om vrije tijd gezellig door te brengen, zonder al te veel kosten te maken. Aflevering 3 Blikken Lege blikken zijn gratis en een ondergewaardeerde bron van plezier. Je kunt er alleen of met elkaar veel lol mee hebben. Enkele tips: voorzie ze van elastiek of koord en maak vrolijke feesthoeden. Voor de echte ondernemers onder u zijn er in de afvalcontainers van chinese restaurants vaak 10-literblikken weg te halen. Wij willen niet veel zeggen maar een drumstel hebt u zo bij elkaar: knip de bodem uit het blik en maak er bekkens van, leg een blik met de bodem naar het publiek (de base drum) en zet er de naam van je favoriete band op. Leuke playbackfestivals zijn zo georganiseerd. En het leuke is dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. Veel plezier!

HeT’s cursus positief denken

Zeg niet: Mijn leven is niets meer waard nu ik geen armen en benen meer heb.
Maar: Met het geld dat ik uitspaar voor (hand)schoenen, heb ik een aangepaste keuken aangeschaft met leuke features.

Zo goed gaat het

Eerst straatarm, toen een tennisarm en nu een muisarm!

Campagne-analyse

"Let's make things better" van Philips Philips maakt hier fout op fout. Ze noemen hun producten 'things'. Komt niet erg overtuigend over, zeggen dat je 'dingen' verkoopt. 'Let's make' betekent 'Laten we ... maken." Wie zijn 'we'? Hebben ze onze hulp nodig om de producten enigszins bruikbaar te maken? Of is 'we' bedoeld in dat irritante politiestijltje: "Wat zijn wij aan het doen?". Tenslotte zijn de producten van Philip kennelijk nog voor verbetering vatbaar ('make things better'). Dan wachten wij als klant wel tot ze zover zijn in Eindhoven. Tot dan, slaap zacht, heren Philips. drs. Knuisje, media-deskundige

Amazing discoveries: De Push 'n' Pierce!

Jackson: Oh jee, Kimberly! Wat zien je nagels eruit, meid!
Kimberly: Ik weet het! Hou op!
Jackson: Nee, ik hou niet op, want zulke nagels, dat hoeft niet meer!
Kimberly: Wat zeg je, Jackson? Zulke nagels kunnen tot het verleden behoren? Jackson: Jazeker. Wat heb jij gedaan vandaag?
Kimberly: Oh jee, Jackson, ik heb de hele dag zitten nieten en vouwen voor die voorjaarsmailing.
Jackson: En nog meer?
Kimberly: Oh jee, ja. Nou en of! Ik heb allemaal leuke advertenties bij de reclamezuil van de C1000 eraf gehaald.
Jackson: En nu zijn je nagels dus kapot van nietjes en punaises!
Kimberly: Oh ja, Jackson. Het is waar.
Jackson: Gebruik dan gewoon de Push'n'Pierce, Kimberly!
Kimberly: De Push'n'Pierce, Jackson?
Jackson: Ja, de Push'n'Pierce, want die duwt punaises erin en haalt ze er weer uit! Kimberly: Oh, dus met een Push'n'Pierce kan ik mijn nagels heel houden?
Jackson: Ja, en met de Push'n'Pierce hou je ook je duim heel, geen wondjes! Kimberly: Oh ja, wat fantastisch.
Jackson: Hier heb je een Push'n'Pierce. Haal dat nietje maar eens uit die folder. Kimberly: Oh nee, Jackson! Dat kost me mijn hele manicure!
Jackson: Niet met de Push'n'Pierce.
Kimberly: Inderdaad, het is grandioos. De Push'n'Pierce is fantastisch!

He Man Cipatie

Dames, voor eens en voor altijd: als wij even lekker voor ons uit staren of wat in licht gepeins verzonken zijn dan denken wij helemaal NIETS. Als we dat dan uit moeten leggen is er in een keer niks meer aan! Bij voorbaat dank voor uw begrip.